Logo Prades

Baix Camp

Ets a: Portada > Cultura > Història

Breu resum dels principals successos de la Vila de Prades

L'entorn de Prades conserva indicis de poblament prehistòric, amb restes de l'època neolítica, que arriben fins als assentaments ibers pre-romans.
No es té certesa de fets històrics fins a la Reconquesta durant la qual aquestes muntanyes en constituïren una peça cabdal doncs van servir com a element de defensa als sarraïns que s'havien establert a l'entorn de Siurana fins que el Comte de Barcelona, Ramon Berenguer IV, a mitjans del segle XII, després d'apoderar-se de Lleida i Tortosa, amb Siurana totalment encerclada, va ser reduïda i n'expulsà els sarraïns i repoblà la contrada. El centre de gravetat de la muntanya aleshores, es va desplaçar de Siurana a Prades que l'any 1159 va rebre una Carta de Poblament.

Cal remarcar que els comtes de Prades van estar sempre presents en els fets de la política interior i en les campanyes d'expansió per la Mediterrània i que en l'època més esplendorosa del comtat, com a descendents directes del rei, van detentar la primera categoria entre la noblesa catalana. El seu domini senyorial perdurà fins a la desamortització de Mendizábal el 1835 i el títol de Comte de Prades encara es conserva en poder dels Medinaceli.

Durant la Guerra de Separació o dels Segadors (s. XVII), que enfrontà Catalunya amb Espanya, el comtat de Prades fou un important centre d'operacions bèl·liques. Com a conseqüència de la guerra foren enderrocats part de la muralla i del castell.

A mitjans del segle XIX, durant la darrera guerra carlina, Pere Balcells, el Nen de Prades, va protagonitzar fets de renom.